دامنه حرکتی مفصل چیست؟

مفاصل بدن با توجه به کاربرد، شکل، اندازه و جهش قرار گیری می توانند در محدوده ای حرکت کنند. این حرکت شامل چرخش، باز و بسته شدن یا خم و راست شدن مفصل می شود. دامنه حرکتی مفصل همان میزان و اندازه طبیعی توانایی حرکتی مفصل است که در آن هیچ گونه درد و فشاری به مفصل وارد نمی شود و مفصل به راحتی حرکت می کند. این دامنه در مفاصل مختلف گوناگون می باشد و هر مفصل به یک میزان و اندازه مشخص می تواند حرکت کند

دامنه حرکتی مفصل شانه

شانه از مفاصل پر تحرک و ناپایدار بدن است. محدوده حرکتی مفصل شانه شامل حرکات چرخشی داخلی و خارجی، بالا و پایین بردن دست و حرکت دست به سمت چپ و راست می شود. این حرکات شامل بالا بردن دست از جلو، پهلو، عقب و در صفحات عرضی بوده و همچنین حرکات چرخش داخلی و خارجی در زوایای متفاوت می باشد. اولین حرکت فلکشن یا خم کردن کردن یا همان بالا بردن دست از جلو می باشد که دارای دامنه نرمال 180 درجه است. حرکت بازگشت فلکشن یا اکستشن، به صورت دامنه بردن دست به پشت نمایان می گردد که حدود 45 تا 60 درجه می باشد. حرکت بعدی دور کردن از پهلو یا ابداکشن است که در یک مفصل سالم حدود 150 درجه می باشد. حرکت بازگشتی ابداکشن، حرکت نزدیک شونده به پهلو یا اداکشن است که حدود 30 تا 50 درجه می باشد. چرخش های داخلی و خارجی نیز هرکدام به ترتیب 70-90 و 90 درجه می باشند.

دامنه حرکتی مفصل لگن

این مفصل همانند مفصل شانه از نوع مفصل گوی و کاسه ای می باشد. تفاوت عمده ای که با مفصل شانه وجود دارد، دامنه حرکتی محدودتر آن است، زیرا این مفصل بیشتر نقش ثباتی داشته و قسمت میانی بدن را که قسمتی مهم است، حمایت می کند. این مفصل دارای حرکات خم شونده یا فلکشن می باشد که حدود 120 درجه می باشد، حرکت برگشت از فلکشن یا اکستنشن که حدود 10 الی 15 درجه است. حرکات باز شونده از پهلو یا ابداکشن که حدود 30 الی 50 درجه است. حرکات نزدیک شونده یا اداکشن که حدود 20 الی 30 درجه است. حرکات چرخش داخلی و خارجی ران که به ترتیب حدود 30-40 درجه و 40 تا 60 درجه می باشند. دامنه حرکتی لگن بخصوص دامنه اکستنشن، فلکشن و ابداکشن در فازهای راه رفتن بسیار دخیل می باشند و هرگونه پاتولوژی در مفصل هیپ مستقیما بر روی راه رفتن فرد تاثیر می گذارد.

دامنه حرکتی مفصل شانه

 

دامنه حرکتی مفصل شانه

دامنه حرکتی طبیعی شانه شما به میزان انعطاف‌پذیری و سلامت کلی شانه بستگی دارد. از آنجایی که میزان دامنه حرکتی مفصل شانه از دیگر مفاصل بیشتر است؛ در صورت نبود هیچ اختلال یا دردهای مفصلی باید بتوانید آن را در جهات مختلف حرکت دهید. به عنوان مثال، طبق اصول فیزیوتراپی دامنه حرکتی طبیعی مفصل شانه در زمان خم شدن شانه حدود 180 درجه و در هنگام کشش شانه بین 45 تا 60 درجه است. محدوده طبیعی برای موقعیت ابداکسیون شانه (دور کردن شانه از محور بدن) حدود 150 درجه و برای موقعیت اداکسیون شانه (نزدیک کردن شانه به محور بدن) بین 30 تا 50 درجه است. دامنه حرکتی طبیعی چرخش میانی مفصل شانه سالم 70 تا 90 درجه و چرخش جانبی حدود 90 درجه است.

نتیجه گیری

اگر در حین حرکت هرکدام از مفاصل خود احساس درد می‌کنید، حتما با پزشک ارتوپد خود مشورت کنید. چرا که طبق یک برنامه درمانی مناسب تحت نظر فیزیوتراپیست و انجام تمرینات مختلف می‌توانید در کوتاهترین زمان دامنه حرکتی مفصل آسیب‌دیده خود را بدون آنکه احساس درد کنید افزایش دهید و به زندگی عادی بازگردید. امیدواریم با مطالعه این مطلب به پاسخ مناسبی برای پرسش دامنه حرکتی مفصل چیست؟ رسیده باشید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه